Religiosoft:
Het Eredienstendecreet gaat bij het opstellen van het meerjarenplan uit van een overlegmodel, waarin de centrale besturen een belangrijke coördinerende rol hebben. Het blijft uiteindelijk het eredienstbestuur zelf dat het meerjarenplan moet opstellen, maar alle partijen hebben er belang bij om hierover optimaal overleg te plegen, zodat duidelijke afspraken zoveel mogelijk discussies kunnen voorkomen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de financiële rapporten en de begeleidende documenten die door het eredienstbestuur worden goedgekeurd effectief gedragen worden door het toezicht, zodat men niet teruggefloten wordt nadat de bestuursleden hun krabbel op de documenten hebben neergepoot.
Op de plaatsen waar er geen centraal bestuur werd opgericht, wordt het overleg uiteraard rechtstreeks gevoerd tussen het eredienstenbestuur en het gemeente- of provinciebestuur.
Ook naast het meerjarenplan is het belang van het overleg erg groot. Door overleg te plegen (hetzij met de gemeente, de provincie, het representatief orgaan of het centraal bestuur) kunnen potentiële toekomstige problemen vermeden worden en zal de administratieve afhandeling vlotter verlopen. De reflex vanuit elk eredienstbestuur zou dan moeten zijn om bij elke ingrijpende beslissing (nieuwe investering, verhoogde exploitatietoelage, ...) steeds overleg te plegen met de gemeente. Dit kan eventueel op minder formele manier verlopen.
Om onnodige rompslomp te vermijden is het hierbij ook aangewezen om de documenten die op basis van het overleg werden opgemaakt nog even officieus voor te leggen aan de verantwoordelijke bij de gemeente om in geval van gebeurlijke twijfelpunten zeker te zijn dat het document voldoet aan de verwachtingen. Beter die extra controle vooraf, dan bijsturen naderhand...
Het overlegmodel wordt uitgebreid besproken in Religiopocket 1: "Erediensten op gemeentelijk niveau".